Vlucht uit Lima

16 juni 2009 - Lima, Peru

Het is weer een tijdje geleden dat ik iets op mn blog geschreven heb. Bij deze dus een nieuw bericht voor alle liefhebbers en tevens alle mensen die er geen zin in hebben. Lezen is niet verplicht. Ook de eerste keer met foto's !! Sinds twee weken geleden is er weer heel voorgevallen, maar ik zal jullie niet vermoeien met alle anecdotes die in mijn hoofd rondspoken. Ik zal het beperkt houden tot de hoofdzaken.

Thesis
Heb de afgelopen 2 weken oa veel tijd besteed aan mijn thesis/afstudeeronderzoek, immer de reden van mijn aanwezigheid hier. De afspraken en afgeronde interviews beginnen binnen te stromen. Vorige week nog slechts twee afspraken, deze week al weer vijf. Waarvan 3 morgen, wordt dus een druk dagje. Voor de rest ben ik lekker aan t netwerken. Met iedereen aan het bellen, mailen, face-to-face-converseren, etc. Wat vooral heel fijn is, is dat iedereen heel hulpzaam is en maar al te graag zijn of haar steentje bij wil dragen aan mijn onderzoek. De helft van de afspraken die ik wil maken (15), staan inmiddels ingepland en de rest zal snel volgen. Dat betekent dat ik min of meer op schema lig en verwacht over een week of 4-5 mijn laatste interview zal gaan hebben. Precies zoals de planning het voorschrijft. Hoewel ik liever iets eerder klaar ben, zodat ik meer tijd over heb om rond te reizen.

Latijns-Amerika
Dit brengt mij gelijk op het volgende onderwerp; wat te doen na mijn onderzoek? Omdat ik eind Juli klaar zal zijn met onderzoeken, heb ik nog ruim 3 weken over voor een (grote) reis. In eerste instantie wilde ik het beperken tot enkel Peru, en dan voornamlijk het Zuiden. Alwaar de voornamelijkste trekpleisters van Peru zich bevinden: Cuzco, Machu Picchu, Arequipa, Nazca, Puno, Pisco, Huanchinca, etc. etc. Ik zal niet toelichten wat er in elke plaats te vinden is, dat is jullie huiswerk ;-). 3 weken is meer dan genoeg voor deze reis. Maar ik had het er twee weken geleden met een huisgenoot over en die vertelde dat het ook mogelijk is om nog meer van Zuid-Amerika mee te pakken op mijn reis, zelfs in 3 weken. Nu wil ik eerst naar Cuzco (met vliegtuig) en vervolgens afzakken naar het Zuiden van Peru: Puno (bij lake Titicaca). Hierna ben ik van plan naar Bolivia af te reizen, gevolgd door Argentinië (Buenos Aires) en Chili (Santiago). Vervolgens wil ik vanuit Santiago weer richting het Noorden reizen (langs de kust), om weer in Peru aan te komen. Waar ik hopelijk Arequipa en Huanchinca nog mee kan pakken. Deze reis betekent echter wel dat ik veel tijd door zal gaan brengen in de bus, omdat ik alleen de reis naar Cuzco met vliegtuig wil doen. Wat als voordeel heeft dat ik weer minder geld hoef uit te geven aan Hostels, door veel snachts te reizen. Gezegd moet worden dat dit het voorlopige plan is en dat hier nog veel verandering in kan gaan sluipen. Maar dat zien we later wel... duurt nog wel een weekje of zes.

Huanchaco
Ik ben dus nog wel in Lima, maar met mn gedachten zit ik af en toe al in andere delen van het continent. Lima is namelijk wel leuk en gezellig, maar ook weer niet alles. Van de drukte, chaos en het slechte weer kan je af en toe wel depressief worden. Daarom heb ik vorige week besloten om een weekendje Lima te verlaten. Verder richting het Noorden is het namelijk normaal gesproken warmer en zonniger. In deze gedachtengang heb ik een reisje naar Huanchaco gepland, een klein kustplaatsje bekend om haar golven en rustgevende omgeving. Al mijn huisgenoten hadden betere dingen te doen, dus ben ik Remi alleen afgereisd richting Huanchaco. Vrijdagavond vertrok de bus en zaterdagochtend stond ik met mijn spullen in Huanchaco. Het weer viel me wel tegen; grijs. Hetzelfde als in Lima :-(. Niet getreurd, een hostel gezocht en gevonden voor minder dan 4 euro per nacht (dat zijn nog is prijzen). En ik moet zeggen dat het hostel dikke prima was; hele aardige mensen, goede kamers, mooie ambiance en lekkere warme douches (warmer dan hier in huis ;-)) --> zie foto's. Nadat ik had ingechecked ben ik gelijk een surfboard en pak gaan huren, om daarna het water in te duiken. Mooie golven en weinig andere surfers in het water, de perfecte omstandigheden om me een paar uur in het water te vermaken. Echter had ik nauwelijks geslapen in de bus en was ik min of meer vergeten te ontbijten. Daarnaast had ik toch al een jaartje niet meer gesurfd en heb ik afgelopen jaar ook nooit aan de gewichten gehangen. Na een uurtje of anderhalf was de batterij dus leeg; hongerklop (;-)), spierpijn in de armen en last van de borststreek (door het liggen op het board).
Sinds lange tijd kon ik mijn engels ook weer een beetje bijschafen. Al 6 weken ben ik eigenlijk alleen maar spaans aan het praten, of beter gezegd ik probeer spaans te praten ;-). Maar in het hostel waren mensen die echt veel liever engels wilden praten. Bij mij kwam er een soort mix uit van engels en spaans, heel raar. Maar wel vermakelijk.
Op zondag maar weer surfspullen gehuurd voor wat vermaak in de ochtend. Hierna uitgechecked en 's middags richting Chan chan gegaan. Dit is de grootse pre-Colombiaanse stad in Latijns-Amerika. Het hele complex is gemaakt van zand en klei, slecht gesorteerd. En slechts één van deze complexen is te bezichtigen. Maar voor dit éne complex heb je al ruim een uur nodig om er doorheen te lopen, meer dan genoeg dus. Het is interessant, maar zeker geen Machu Picchu. Voor een uurtje of anderhalf is het wel vermakelijk. Toen verder gegaan naar Trujillo, waar mijn bus richting Lima vertrok. En op maandagochtend was ik weer verenigd met mijn metropool.

Daarnaast heb ik de afgelopen 2 weken nog veel meer gedaan. In het kort; maar weer is naar Pulvo Azules geweest (zwarte markt), voor meer voetbalshirtjes en hele goedkope DVD's. Mijn huisgenoten meerdere orale orgasmes bezorgd met mijn kookkunsten (voornamelijk taart; ja ja de worteltjestaart). Uit geweest zonder stroom, voor meer dan een uur. Toch hebben we ons prima vermaakt; kaarslicht werkt namelijk ook prima.

O ja, de foto's zijn van het begin van mijn reis (London) tot nu. Dus horen ook bij de vorige berichten

1. je oudase tantetje:
    17 juni 2009
    Hoi neef van ons!

Leuk wat van je te horen.
    Mooie foto's, vooral waar jij op staat.
    Genoeg te beleven daar.
    Als je nog voetbalshirtjes kan scoren, ik heb hier nog een zoon, die dat ook wel leuk vind.
    succes met al je interviews en maak er wat van!
    Liefs van je tantetje uit Oud Ade en huisgenoten.
    xxx.
  2. peter:
    17 juni 2009
    Man.............

't Lijkt scheveningen wel met het zanssculpturenfestival. Moest je daar zo ver voor weg?

Peter
  3. zus:
    23 juni 2009
    kom je dan ook nog even langs houston vliegen?